..catatan di awal Muharram.. (>_<)

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..





Hijrah sll dkaitkan dgan brubah…
1 Muharram telah pun melewati kita..
Apa yg kita dpt dan apa yg kita dh buat..
Bila terimbau peristiwa sejarah..sy tringat kt ustaz m0gtaba..hehe..
Ustaz..jazakallah khairan jaza’ dgan ‘kritikan2’ ustaz yg sgt2 mmbina..
Kalo ustaz xperli2 sy rs zer0 sj sy dpt dr subjek fiqh sirah ri2…hehe..
Alhamdulillah..even kita xclnt dlm result exam..bg sy xdak gunanya kalo kita x xclnt dlm mghayati dn mgamalkan apa yg kita blajar 2..
insyaAllah sm0ga ilmu2 e2 tidak hanya terhenti disitu..amin..
ustaz sgt suka pasal hijrah..psl jihad..pasal munafiq..
kalo bg s0alan exam p0n..mmg 3tiga tajuk ni yg sgt ditekankan..
bila tringat psl hijrah..bila pk psl maal hijrah..sy sll tringat t0k0h2 maal hijrah..
tiap2 tahun ngara kita ada mmilih insan2 terpilih utk pegang anugerah 2…dptla cndrahati n pghargaan dr YDP..
tp kalo imbas kmbali dzaman rasulullah…t0k0h2 wk2 peristiwa hijrah bukan sj dh0rmati manusia malah mndpt tmpat teristimewa dipandangan Allah Azzawajalla..subhanallah..betapa mahal harganya..
Allah janjikan syurga buat mreka shbt2 nabi dan 0rg2 makkah yg sggup brk0rban tinggalkan harta..anak2 n sglnya berhijrah dr Islam yg dicerca kpd Islam yg disanjungi dan dih0rmati..

Amirul mukminin Abi Hafsh Umar bin Khattab r.a berkata,aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda..
Sesungguhnya amal perbuatan itu disertai niat dan setiap orang mendapat balasan amal sesuai dengan niatnya. Barangsiapa yang berhijrah hanya kerana menuju Allah dan RasulNya maka hijrahnya itu menuju Allah dan RasulNya.barangsiapa hijrahnya kerana dunia yang ia harapkan atau kerana wanita yang ingin ia nikahi maka hijrahnya itu menuju yang dia inginkan..

Apa yang kita dpt amek dr hadis ni.. sblum lakukan perubahan..semak dahulu niat anda..
Sentiasa perbaharui niat.. kerana ini adalah basic sgl2 amalan.. asas dan kayu ukur sgl amalan kita samada akan diterima atau tidak..
Sebab Allah ada berfirman amalan yg diterima bukanlah yg terbanyak tp yg terbaek..kena sntiasa ingat yg 2..

 Dia lah Yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu Yang lebih baik amalnya; dan ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang Yang bertaubat); (surah al-Mulk :2)

Bila bc entri saudara hilal asyraf di websitenya langitilahi.com..sy tertarik dgan kata2 ni.. “hijrah ini bukan suatu perkara yang perlu ditonjolkan tetapi ianya berbentuk spiritual yang mana hanya Allah dan individu itu sendiri yang mengetahui dan merasainya”..

Cthnya kan..bila s0rg manusia 2 brhijrah dr ssuatu yg kurang baik kpd perilaku yg baik..jgn sekali2 kita ‘blame’ dgan salah n silap di masa silam dia.. xsepatutnya lah wt cm2 sbb nilaian kita pada manusia sndr hakikatnya ia juga akan dinilai oleh yang Maha al-Hakim..Allah azzawajalla..
Sy teringat ustaz m0gtaba pernah cerita n advice pasal hukum menghukum 0rang ni.. ada se0rang wanita ni alim orangnya..n tetiba dia ternampak se0rang perempuan lain lalu dihadapannya lalu dia berkata perempuan itu penzina..n apa yg jadi.. las2 prmpuan yg pd mulanya pernah berzina e2 masuk syurga n prmpuan yg kata td 2 masuk nraka..nauzubillah min dzalik..bila teringat kisah ni masyaAllah..Allah dah bg peringatan kt kita wal2 lg..trpulang kpd kita nk amek pgjrn atau tidak..
Hakikatnya hijrah e2 berlaku pd setiap manusia..tiap ketika.. bertepatan dgan hadis nabi mafhumnya kamu terg0l0ng dalam kalangan 0rang2 yang sgt rugi jika hari ini lbih truk atau tiada apa2 pningkatan dr hari sebelumnya..

K0nklusinya.. SALAM MAAL HIJRAH..hehe..sm0ga kita tidak mensia2kan walau sedetik masa yang diperuntukkan kepada kita..yg mndj m0dal termahal untuk kita menanam di ladang dunia supaya dapat menuai hasil yang lumayan di alam kekal abadi nanti..wallahua’lam..


Sgala salah dan silap harap diperbetulkan..salam perjuangan..salam mujahadah..

No comments:

Post a Comment