..milik siapa piala itu..


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..
alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah..
apa khabar ramadhan semua?..
sem0ga tetamu kita semua itu dilayan dengan sebaik2nya..sesempurna2 yang mungkin..

 Wahai orang-orang Yang beriman! kamu Diwajibkan berpuasa sebagaimana Diwajibkan atas orang-orang Yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.           
                                                    (surah alBaqarah : 183 )


sayu tetiba..
sangat2 hiba..
memikirkan ramadan semakin menutup tirainya..
tapi apakah yang dilakukan bagi meraikan tetamu istimewa ini..
alhamdulillah kiranya kita diberi petunjuk..
tetapi berd0alah juga buat mereka yang masih kabur..
dan sem0ga kita tidak hanya menerima tetapi peganglah petunjuk ini dengan perlaksanaan yang terbaik..


khabarnya 'dia' diikat..
khabarnya 'dia' ditambat..
syaitan yang xakan berhenti menyesatkan manusia..
tetapi..
kenapa pan0rama sekarang se0lah2 'dia' masih ada..
se0lah2 dia ada dekat bersama2 manusia..
bagaimanakah hakikatnya kefahaman kita sebenarnya?..
ya..sebenarnya dia memang diikat..
bulan ramadhan ini mengurangkan p0tensinya untuk menghasut..
tetapi biar dia diikat..apakah dia tidak boleh menggigit?..
umpama anjing yang diikat..
anjing 2 xdak p0tensi ke nak gigit kalo kita dekat dengan dia?..
renung2kan sahabat..

syaitan tertambat..
tetapi manusia yang menghabiskan masa dil0kasi 'pengurungan' syaitan 2..
tidakkah se0lah2 menyerah diri secara rela untuk dibaham?..
ketahuilah sahabat2..
punca kejahatan manusia itu ada diluar dan didalamnya!!
jika anasir asingnya adalah syaitan..
sumber paling berbahaya pula adalah hawa nafsu sendiri!!..
s0o..
sama2 fikirkan..
siapa yang harus dipersalahkan sebenarnya?..
kejahatan dalam bulan Ramadhan adalah KEJAHATAN TULEN!!
tiada campur tangan syaitan pada kederhakaan dirinya!!
0leh itu sahabat2ku sayang..
sama2 kita beringat bila melangkah..


sahabat2ku sekalian..
kita sudah di penghujung fasa yang kedua..
fasa yang ketiga sudah terintai2 untuk menghampir dan dihampir..
jika kita umpamakan Ramadan ini seperti perlawanan b0la sepak..
separuh masa kedua bukan lagi ruang untuk cuba2 mengintai pihak lawan...
berkhayal mencari strategi dalam bayangan..
atau sekadar berlari turun naik padang tanpa arah tujuan..
semua 0rang sudah tahu apa peranan masing2..
dan sudah tiba masa untuk menyerang..
apakah jaringan kita setakat separuh masa kedua ini?..
andai masih 0-0 perlu dikaji..ada yang tidak kena..
maksiat kita tinggalkan..
tapi kebaikan tidak pula kita lakukan..
tambah2 lagi jika maksiat ditinggalkan hanya semata2 'rakan syaitan', jin dan manusia tertambat..
dan bukannya kerana dorongan mahu menghampiri Tuhan..
jangan lupa..

 "BUAT SESUATU KERANA SELAIN ALLAH ITU RIYAK..
MENINGGALKAN SESUATU KERANA SELAIN ALLAH ITU JUGA RIYAK..

andai kata kita sudah mendahului dengan jaringan 1-0,syukurlah kepada Allah..
namun kita belum selamat..
pasuka nafsu terlalu hampir untuk membuat jaringan persamaan..
mereka tidak henti2 menyerang sedangkan pertahanan kita semakin keletihan..
tambahlah bilangan bola yang berjaya dibawa..
melepasi pertahanan pasukan nafsu yang degil itu..
biar jarak kemenangan kita itu berada di zon selamat..
bukan sentiasa berada di atas urat..
raya semakin menghampir..
penyokong pasukan nafsu semakin bersesak-sesak masuk ke gelanggang..
pekiknya makin menggerunkan..
jangan pula kalian lemah semnagat kerananya..
kita pasuka tuan rumah..
harus menang sekurang2nya digelanggang sendiri..
namun..kalau sudah masuk dipusinag kedua,masih lemah ditinggalkan masa..
hubaya-hubaya(berhati-hati)..
kamu diambang kekalahan!!
piala Taqwa itu bakal jatih ke tangan orang lain..
iaitu ke tangan pasukan nafsu yang memang diketahui..
tidak akan mengenang..dan tidak akan kenal piala Taqwa itu..
ia hanya mahu mengalahkan pasukan kita..
ia hanya mahu melihat piala Taqwa itu tidak berada di tangan kita..
apakah musim depan kita diberi peluang untuk masuk ke gelanggang?
tiada se0rang pun yang berani memberikan jawapan..
bahkan jurulatih terhandal pun tahu masa yang ada ditangan kita adalah sekarang!!
masa lalu telah berlalu..
masa hadapan tidak pasti kesampaian..
dan masa sekarang yang ada di tangan kita..
hanya tinggal separuh masa kedua..
apakah masih ada ruang untuk berlengah?..

jibril datang kepadaku dan berkata, wahai Muhammad siapa yang menjumpai bulan Ramadan..
namun setelah bulan itu habis dan dia tidak mendapat ampunan, maka jika mati dia masuk neraka..sem0ga allah menjauhkannya. katakan Amin!aku pun mengatakan: Amin!..
                                                               (riwayat ibnu khuzaimah dan ibnu hibban dalam sahihnya)


sumber rujukan : buku transformasi ramadhan, Ustaz Hasrizal Abdul Jamil

..di sepertiga malam..

Ya ALLAH..
dalam kembara ini KAU mengajarku erti tawakkal..
pada lambungan dan lenturan awan..
ada takut dan harap..
ada cemas dan tenang..

YA ALLAH..
terlalu rapuh rupanya imanku pada-Mu..
terlalu jauh penyerahanku pada Mu..
aku takut ya Allah..
dimana aku di sisi-MU...

YA ALLAH..
pimpinlah aku..
didiklah aku..
terimalah aku..
sebagai hamba-MU yang yakin..
selalu menyerah kepada-MU
dalam apa jua keadaan..
di mana jua kedudukan..

yang kuharap hanya KAU
rahmat dan pembelaan-MU
kemudi hatiku kian longlai..
pelayaran ini terlalu panjang..
kembara seakan tak berhujung..
aku lelah..
KAU lah yang MAHA Gagah..

pada kelemahan dan keletihan ini..
kupohon KAU pulihkan..
berilah aku kekuatan..
untuk ku teruskan perjalanan..

-Dimana DIA dihatiku-ust Pahrol-


p/s t0 "amnie"
..lafazkan hanya dalam diri..
..khabarkan hanya pada hati..
..awwalannya kita dl0r0ng yang betul..insyaallah penghujung jalan juga baik natijahnya..
brsabarlah duhai hati2 yang diuji ini..
sandarkan hanya pada Dia..
sgl2nya hanya untuk Dia...
..Dia yang mmgang dua hati ini..
Dia yang berhak untuk menyatukannya..
Dia juga yang berhak untuk memisahkannya..
mujahadah e2 pahit krna syurga itu trlalu manis..

..rahmatNya luas..



Pandanglah ke bawah..
Untuk sedar nikmat yang melimpah..
Pandanglah ke atas..
Untuk insaf amalmu yang terbatas..
M0ga disitu nanti takut dan harapmu bersemi..

Kekadang mahmudah tidak dapat dicapai dengan amalan
Tapi harus ditempa oleh kerikil ujian
Sering kali kealpaan dan mazmumah diri..
Diperingatkan oleh kesempitan rezeki..

Sejauh mana kita mengasihi manusia..
Dibatasi oleh seutuh mana kasih kita pada yang Esa..
Hitung kesyukuranmu..
Bukan kesukaranmu..

Kekadang Tuhan menyempitkan
Agar engkau tidak hanyut dalam kesenangan..
Kekadang Dia melapangkan
Agar engkau tidak selalu dalam kesempitan..
Kekadang dia melepaskan kau daripada kedua2nya..
Agar kau tidak bergantung kepada..
Sesuatu selain Nya..



-dimana DIA dihatiku-ust Pahrol m0hd Juoi-

...i'll be waiting 4 u..




Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..
Kaifa halukum jami’an?..
Arju lakum fi mardhatillah daiman..dawwaman..insyaAllah..
Pjam celik..celik pejam bulan sya’ban dh hmpir2 mnutup tirainya kan..
M0ga2 sya’ban yang sedang dan telah berlalu ini tidak singgah bgitu sahaja dhati kita..
M0ga2 ia mmberi manfaat kpd kita biarpun sedikit cuma..insyaAllah..
Last week kt uia..ada la pc fair n b0ok fair..
Hehe..sy yg dh lm nk mmiliki buku trus2 ja beli..
Smp kawan sy tnganga tg0k sy mmbli..hehe..
Ntahla..dh lm sgt2 k0t nak2 bc tp xdak rzki sy nk mmiliki..
Tp skrg m0ga2 fulus yg melayang e2 mmbw pulg sribu satu ilmu yg xtrnilai harganya..amin..
Hehe..ari yg sy dpt buku adalah hari yg tersangat bahagia lam hidup sy kt g0mbk ni..hehe..
Xkesahla org nk kata pa tp e2 lah sy..hihi..
Sbnarnya sy terperasan 1 bnda..
Sy trsedar 1 benda..
Buku2 yg sy beli 2 hakikatnya tepat pada waktunya..
Buku langit ilahi 1 n 2 n n0ta fikir utk zikir..
Yg mmbantu sy mncari jawapan dstiap prs0alan sy..
Mmbantu sy mnylsaikan mslh adek2 wk2 sy g kem 2..
Subhanallah..Alhamdulillah..
N n0vel sinergi yg sangat2 mengisi ruang di hati sy..
Alhamdulillah..
Mmg sy xbc abes lg pon suma2 buku 2..
Sbb ada byk g keja laen yg prlu di aulakan..
Mgkin 40 percent k0t sy khatamkan suma2 buku ni..
Tp lam entri ni sy nk k0ngc n nk petik ckt la dr n0vel sinergi karya saudara hilal asyraf..
Subhanallah..sgt2 banyak input yg sy dpt..
Trutamanya nk mghadapi ramadhan yg xlama dh ni..
M0ga2 sy dberi peluang utk mnghadapi ramadhan kali ini..amin..

183. Wahai orang-orang Yang beriman! kamu Diwajibkan berpuasa sebagaimana Diwajibkan atas orang-orang Yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
                                                                                                                          Surah albaqarah :183

Ramadhan ibarat tempat rehat di tengah-tengah perjalanan yang panjang..
Kehidupan ini 1 perjalanan dan ramadhan adalah tempat rehatnya..
Dalam ramadhan..kita disediakan pelbagai peluang untuk mengambil bekalan r0hani..
Lbih penting bagi ssiapa yg berusaha mmnuhkan r0haninya dengan bersungguh2, maka dia akan mendapat bekalan terhebat semasa hendak berangkat meneruskan perjalanan..
Apakah bekalan terhebat tersebut?..
Ia adalah TAQWA..
Kenapa taqwa diangkat sedemikian penting?..
Sehingga Allah menyediakan 1 bulan khas untuk menggapainya?
Kerana..
Dengan kewujudan taqwalah yang membantu kelangsungan ketaatan kepada Allah SWT..
Dengan kewujudan taqwa jugalah baru manusia boleh menjunjung segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya..

“Berbekallah dan sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah taqwa, dan bertaqwalah kepada Ku, hai orang-orang yang berakal” QS. Al Baqoroh (2): 197

lihat pada perkataan bekal..
bekal e2 untuk apa..
bekal untuk perjalanan hidup kita..hanya dengan taqwa kita mampu merentasi kehidupan dengan baik..dalam ketaatan kita kepada Allah Azzawajalla..
imbas kembali kisah Saidina Umar Alkhattab dengan Ka’ab bin Malik..
Umar bertanya tentang erti taqwa..
Kaab menjawab..apakah kamu pernah berjalan ditempat yang penuh duri wahai Umar?
Umar menjawab..pernah..
Kemudian Kaab berkata apa yang kamu lakukan?
Saidina Umar menjawab..aku sinsing kainku agar xtercarik pada duri..kmudian aku berjalan berhati2 agar xterpijak duri
Kemudian Kaab berkata..e2 sbnarnya adalah taqwa..
Taqwa yang bermaksud rasa berhati2 dan takut untuk ingkar pada apa saja larangan Allah..
Duri e2 ibarat larangan2 Allah pada kita..
Sama2 kita k0reksi diri..
Mudah2an kedatangan ramadhan kali ini akan membawa seribu satu erti dalam hidup kita…
Muhasabah kembali sjauh mana persediaan kita utk mghadapinya…
Wallahua’lam..
i'll be waiting 4 u ramadhan kareem..
(>_<)

...titipan buat adik2ku...

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..
Entri ini khas buat adek2 puteri SMKA Maahad Hamidiah Kajang..
Especially buat adek2 grup ‘durratul islam’..yg akak sgt2 sygi..



Dcni akak nk titipkan psanan yg xsmpat akak nk ckp spnjg pr0gram ri2 ea..
Sbnrnya akak trharu sgt2 bila adek2 ckp byk yg adek2 dpt dr pr0gram ni..
Alhamdulillah sgt2 kiranya 0bjektif pr0gram smpai..
Adek2 ku sayang..
wlu dmana skalipun adek2 dletakkan n dtakdirkan utk menimba ilmu..
utk myambung pgajian adek2 slpas SPM nanti..
sntiasa lah ingat kita adalah hamba..
kita slama2nya hamba yg wajib patuh kpd tuannya..
hamba Allah yang wajib patuh trhdp apa yg dh dsuruh n tinggal apa yg dlarang oleh Allah..
ingat yg 2 stiap masa..stiap ketika..
rasulullah ada brpesan..
cita2 e2 sgt lah jauh sbnrnya..
stiap manusia punyai cita2..
ttpi jarak antara citan2nya dgan drinya sgtlah jauh..
dskliling manusia ada bencana..mehnah..n mcm2 ujian..
jika mlpasi suma ujian ni pon..ajal ttap akan mnantinya..
rasulullah mlukis cita2 di luar k0tak ajal sbb nk gtau antara ajal dan cita2..kita lebih hamper dgn cita2..
kematian e2 ibarat satu pintu..apabila ajal smpai..kita akan mlpasi pintu itu..
pntu ni pelik c0z b0leh trbuka..kmudian akan trkunci sndr n strusnya lgsung xboleh dbuka..
s0 apa yg akak nk smpaikan kt cni..
sm2 kita sntiasa brsdia utk msuk ‘pntu’ yg xtahu bila akn trbuka utk kita..
kejarlah cita2 adek2..tp dlm ms yg sm sntiasa btulkan niat..
belajarlah nawaitu utk mncedok ilmu2 Allah..
untuk mympaikan kpd insan2 yg sgt2 mmrlukan suatu hari nanti..
utk mnjd prisai adek2 d stiap ms..wk2 n ketika..
n utk mnyumbang kpd ummah..
sntiasa ‘updte’ kn niat kita dlm blajar ni ok..
akak psan untuk dr akak n utk adek2 yg akak sgt2 sygi ni..
adek2 akan trasa sndr kelainannya..prbezaannya jika niat adek2 btul..
ilmu utk peksa akn jd cmni.. “ilmu dlm buku,xlekat dlm kpala,xmsuk dlm hati”
ingatlah skuat mn pon kita brusaha..sgigih mn pon..
brtawakkal kpdNya..sbb Allah shja yg boleh mnganugrahkan kjayaan yg kta impi2 kan 2 k..
e2 shja psanan akak yg xsmpat nk ckp smlm..n smlm..
h0pe psanan ini smpai kpd adek2 sume ..amin..insyaAllah..
sm0ga kita brsm2 ‘najah’ dkehidpun yg fana ini n khidupan yg kekal abadi nanti..
jglah Allah..nscaya Allah juga pasti akan menjagamu..
m0h0n maaf atas sgl salah silap..
n terima kasih jgak atas sgl2nya k..
wallahua’lam..
salam prjuangan..salam ukhwah..
bertemu kita krana Allah..brpisah kita jua krnNya…
wassalam..
p/s: (akak tggalkan psanan akak yg hari2 adek akan tgok kalau adek2 g masjid..psanan kt papan tanda kecil kt sblh pokok bunga yg dtanam kt sblah l0r0ng last utk msuk ke tempat prmpuan 2..1st w0rd dia..kmuliaan…g cri ea..amanah :)

rindu terlerai m0ga hasrat tercapai..

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..
Alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah..
Alhamdulillah atas sgala2nya..
Lm dh ea xupdte teratak ni..hehe..kekangan masa untuk menekan keyb0ard ni..
Hmm..senanye lam entri ni sy nk meng’expresi’ kn rs bhgia..trharu..n mcm2 g la… J
Knapa title rindu terlerai?
Sbb sy br shja dbri pluang utk ‘memberi’ n meng’guide’ adek2 sek yg sy sygi..
Pr0gram ‘kem bina insan’..yg bertemakan mmupuk insan yg brjaya berasaskan as-sunnah..
Di SMKA Maahad  Hamidiah Kajang..
Alhamdulillah..sy dh lm rindu nk ber’pr0gram’ dgan adek2 sek ni sbnrnya…
Rindu nk member..rindu nk berk0ngc..rindu nk turun padang..hehe..
ni kire dh trlerai la sbb berkesempatan jgak even dlm  ms yg agk singkat ..
sblum sy pergi ke pr0gram ni kan..
sy sempat membelek-belek n0vel sinergi karya saudara hilal asyraf..
muka surat yg sy bukak tetiba mnyntuh tntang sifat marah..
sy sgt2 trsentuh dan sangat2 terpujuk bila bc part tu..
mlalu hadis nabi yang membri nasihat kpd sahabtnya yg mana sahabatnya meminta nasihat kepada nabi..
nabi mengulang 3 x nasihat yang sama jangan kamu marah..jangan kamu marah..jangan kamu marah..
dlm hati sy cuba merakam kata2 tersebut..mgkin sgt brguna utk suatu hari kn..
n then dlm bas nk g sek 2 sy dgar radio ikim..
tazkirah ptang jumaat..
tazkirah 2 mnybut tntang sifat sabar..
ust 2 sgt2 mnkankan sifat sabar..
betapa besar ganjaran bg orang2 yang sabar..
ya Allah..subhanallah..
dalam hati sy tetiba terlintas..
dlm fikiran sy tetiba brtanya..
apakah ini akn ada kaitan dgan pr0grm yg sy nk prgi ni..
jujur sy ckp naluri sy kuat mgatakan ada ssuatu psanan yg tinggi nilainya disitu..
sy hnya cuba merakam..menyimpan dalam minda sy apa yg sy dh dgar..
n then terbuka lah dgan rasminya tirai pr0gram tersebut..
Allah e2 Maha Mgtahui sgl2nya kn..
Apa yg sy rs..apa yg sy jgka..sumanya benar2 belaka..hehe..
Mmg brlaku byk lah prstiwa yg mmrlukan sifat kedua2 ni utk mguatkn dn mnstabilkan sy..
Ya Allah..sy mnangis sbb brsyukur Allah telah mengingatkan sy awal2..
Jujur sy ckp sy sgt2 rs sebak..
Tpi biar sy boleh kawal..shbt2 yg laen sy bnar2 brharap cm2 jgak sbnrnya..
Ya..spnjg sy mgikuti mcm2 pr0g b4 ni..
Bg sy pr0gram ni sgt2 mgajar sy..
Pr0gram ni sgt2 meng ‘guide’ sy..
Ya..sy mg diamanahkan hadir utk meng ‘guide’ adek2 ni..
Tp dlm ms yg sm sy dpt byk sgt2 pgajaran..
Ya..sekali pandang..kalau mggunakan mata zahiriah ni..
Mmg akan nmpk byk sgt kelemahan..c0mpang-camping pr0gram..
Tp jika dpandang dgan mata batiniah..
Banyak sbnrnya yg Allah nk kita pk..kita lihat..kita amek pgjrn..
Bg sy ini lah upr0gram yg sgt2 unik..sgt2 special..hehe..
Org yg hndak mula bertapak..
Kita mmg mrancang ssuatu dgn sesempuran yg mungikn..
Kita mmg mgharapkan yg indah2 belaka..
Tp e2lah hakikatnya..
Allah yg Maha mngtahui apa yg terbaik utk hamba2Nya kn..
Mn ada org yg berjaya trus2 ja up cm2..
Msti akan ada jatuh bangunnya..
Kna trima dgan hati trbuka la yg 2 kn..
Harapan sy..sm0ga ajk2..fesi2..n pgarah pr0grm terutamanya..
dpt mnilai..dpt mgambil ihtimam..ikhtibar atas sgl2nya k..
wallahua’lam…