burung patah sayap @ chat...






Dcritakan Ibrahim bin Adham bjumpa dgan Syaqiq al Bakha di mekah. Ibrahim btanya, bgaimana mulanya shingga kamu jd dmikian? Syaqiq mnjawab, aku mlalui sbuah pdg pasir. Ku lihat seekor burung patah kdua sayapnya dsitu..maka aku bkata cuba lihat dr mana dia dpt rzki..lalu aku mmrhatikannya..tiba2 aku lihat seekor burung mmbawa blalang pd paruhnya mghampiri dn mnyuap burung yg tlah patah sayapnya itu. Maka aku bkata : ssungguhnya Zat yg mnntukan burung ini dn burung itu adalah kuasa mmbriku rzki d manapun aku brada. Maka aku tinggalkan bkrja dan aku mnyibukkan driku dgan beribadah..
Ibrahim brkata..mgapa engkau x ingin mnjd burung yg chat yg mmbri makan kpd burung yg cacat itu shingga lbih mulia daripadanya? Tdakkah engkau mndgar rasulullah bsabda, tangan yg di atas lbih baik dr tangan yg d bawah? Spatutnya engkau tahu bhwa tnda seorg mukmin sll mncri yg lbih tggi d antara dua darjat dlm sgl urusannya..shingga engkau mncapai makam org2 abrar..
Kmudian Syaqiq mmgang tangan Ibrahim dan mnciumnya sraya bkata, adalah engkau guruku wahai abu Isyaq..

No comments:

Post a Comment