wahai manusia sekalian..

Suatu hari Allah SWT memerintahkan malaikat jibril untuk pergi menemui salah satu makhlukNya iaitu kerbau dan menanyakan pada si kerbau apakah dia senang telah diciptakan Allah SWT sebagai seekor kerbau.Malaikat jibri a.s segera pergi menemui si kerbau.

Disiang yang panas itu si kerbau sedang berendam disungai. Malaikat Jibril a.s mendatangi kemudian mula bertanya kepada si kerbau, “hai kerbau,apakah kamu senang telah dijadikan oleh Allah SWT sebagai seekor kerbau?” si kerbau menjawab, Masya Allah! Alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan aku seekor kerbau daripada aku dijadikanNya sebagai seekor kelawar yang ia mandi dengan kencingnya sendiri. Mendengar jawapan itu Malaikat Jibril a.s segera pergi menemui seekor kelawar.

Malaikat jibril pun menziarahi seekor kelawar yang pada siang itu sedang tidur bergantungan didalam sebuah gua.kemudian mulai bertanya kepada si kelawar, Wahai kelawar,apakah kamu senang telah dijadikan oleh Allah SWT sebagai seekor kelawar”.MasyaAllah,Alhamdulillah,aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan aku sebagai seekor kelawar daripada aku dijadikanNya seekor cacing.tubuhnya kecil,tinggal didalam tanah,berjalannya saja menngunakan perutnya,” jawab si kelawar. Mendengar jawapan itu pun Malaikat Jibril segera pergi menemui cacing yang sedang merayap di atas tanah.

Malaikat Jibril a.s bertanya kepada si cacing “wahai cacing kecil apakah kamu senang telah dijadikan Allah SWT sebagai seekor cacing” cacing itu menjawab “masyaAllah,Alhamdulillah,aku bersyukur kepada Allah SWT yang telah menjadikan aku sebagai seekor cacing daripada dijadikanNya aku sebagai seorang manusia.apabila mereka tidak memiliki iman yang sempurna dan tidak beramal soleh,ketika merema mati mereka akan diseksa selama-lamanya..

No comments:

Post a Comment